Ünnepek a lelátón – avagy hogyan válhatnak a karácsonyi- és az újévi mérkőzések a klubok egyik legerősebb "fan engagement" eszközeivé?

A sport nem áll meg az ünnepek alatt – sőt, ilyenkor a legerősebb, hiszen érzelmi kötődést és közösségi élményt ad

Miközben sok iparág karácsonykor lassít vagy teljesen leáll, a sport világa egészen más ritmusban működik. Magyarországon és a nemzetközi sportéletben is megszokott, hogy december 23-án, 25-26-án, a két ünnep között vagy akár újév napján is mérkőzéseket rendeznek. Elég csak a magyar női kézilabda NBI- és férfi kosárlabda NBI-re gondolni, nemzetközi szinten pedig az NBA- vagy a Premier League legendás Boxing Day-fordulóját említhetjük példaként. Ezek a dátumok nem egyszerűen helyet kapnak a versenynaptárban, hanem érzelmi csúcsponttá válhatnak a szurkolók számára.

Forrás: Christopher Lee/Getty Images


Ebben az időszakban a sport különösen erős közösségi és érzelmi szerepet tölt be. Több a szabadidő, hangsúlyosabb a családi közeg és a szurkolók élményigénye is magasabb. A kérdés ezért nem az, hogy van-e mérkőzés az ünnepek alatt, hanem az, hogy a klub mennyire tudatosan használja ki ezt a helyzetet.

Ünnepi mérkőzések és szurkolói élmény – miért más ez az időszak?

Az ünnepi időszakban a szurkoló egészen más szemlélettel érkezik a lelátóra, mint egy átlagos bajnoki fordulóban. Gyakrabban jelennek meg családok, alkalmi nézők és olyan szurkolók is, akik az év nagy részében külföldön élnek, de karácsonykor hazalátogatnak. A mérkőzés ilyenkor nem csupán sportesemény, hanem közös program, hagyomány és élményforrás.

Forrás: feol.hu

Ez komoly szemléletváltást igényel a klubok részéről. Az ünnepi meccsnapokon a szurkoló nem feltétlenül „hardcore” drukkerként érkezik, hanem élményfogyasztóként. Az elvárások nem csak a pályán nyújtott teljesítményre vonatkoznak, hanem az egész környezetre, hangulatra és szervezésre is.

Fan engagement az ünnepek alatt – amikor a meccsnap eseménnyé válik

Egy karácsony környéki mérkőzés akkor tud igazán működni, ha a klub nem pusztán meccsnapként, hanem komplex eseményként tekint rá. Az ünnepi vizuális elemek, a különleges bevonulás, a zenei és fénytechnikai megoldások, valamint a gyerekeknek szóló programok mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a szurkoló már a belépés pillanatától élményt kapjon. Az ilyen részletek sokszor erősebben maradnak meg az emlékezetben, mint maga az eredmény.

A jegyértékesítés is más logikát követ ebben az időszakban. Az ünnepek alatt a jegy nem költségként jelenik meg, hanem ajándékként, közös élményként. A tudatos kommunikáció, amely erre az érzelmi vonalra épít, sokkal hatékonyabb lehet, mint egy hagyományos mérkőzésajánló. Egy karácsonyi vagy újévi meccs könnyen válhat az ünnepi program részévé, ha a klub megfelelően pozicionálja.

Digitális fan engagement és ünnepi tartalmak szerepe

Az ünnepi időszakban a digitális jelenlét jelentősége tovább nő. A szurkolók több időt töltenek online és fogékonyabbak az érzelmesebb, személyesebb tartalmakra. A kulisszák mögötti pillanatok, az ünnepi készülődés bemutatása, a játékosok és a stáb emberi oldala mind erősítik a klubhoz való kötődést. Ezek a tartalmak nemcsak elérést generálnak, hanem valódi kapcsolatot építenek, amely hosszú távon is meghatározó lehet.

Forrás: Matt Mandives
Merchandising az ünnepi mérkőzéseken – érzelem és bevétel találkozása

A merchandising az ünnepek alatt különösen fontos szerepet kap. A szurkolók ilyenkor nyitottabbak az impulzusvásárlásra, főleg akkor, ha az adott termék az ünnepi időszakhoz és egy konkrét mérkőzéshez kötődik. Egy limitált ünnepi termék nemcsak bevételt termel, hanem emléktárgyként is funkcionál, amely egy pozitív élményhez kapcsolódik és hosszú távon erősíti a klub iránti érzelmi kötődést.

Mit nyer a klub az ünnepi fan engagement-el?

Rövid távon az ünnepi mérkőzések tudatos kezelése magasabb nézőszámot, nagyobb jegy- és merchandising bevételt, valamint erősebb online jelenlétet eredményezhet. Hosszabb távon azonban még fontosabb hozadéka van. Új szurkolók bevonása, a családok megszólítása és az érzelmi kötődés erősítése mind hozzájárul ahhoz, hogy a klub stabilabb-, elkötelezettebb közösséget építsen maga köré. Egy emlékezetes ünnepi meccsnap gyakran az első lépés egy hosszú távú szurkolói kapcsolat felé.

Az ünnepi mérkőzés, mint stratégiai lehetőség a klubok számára

A karácsonyi és újévi időszak nem extra teher a klubok számára, hanem stratégiai lehetőség is. A sport érzelmi ereje ilyenkor megsokszorozódik és azok a klubok, amelyek ezt felismerik, nem csupán mérkőzést rendeznek, hanem élményt is teremtenek. A valódi kérdés az, hogy a klub csak „lejátsza” az ünnepi meccset, vagy tudatosan épít rá és hosszú távú fan engagement eszközzé formálja.

Az ünnepi időszak tehát megmutatja, mennyire fontos a tudatos sportmarketing- és fan engagement szemlélet. Egy mérkőzés lehet egyszerű esemény, de megfelelő stratégiai megközelítéssel értékes élménnyé, hosszú távon pedig közösségépítő eszközzé válhat.



Én sportmarketing- és sportkommunikációs szakértőként klubokkal-és sportolókkal dolgozom azon, hogy a pályán kívüli jelenlétük is tudatosan felépített, fenntartható érték legyen és az ünnepi mérkőzésekből is a lehető legtöbbet hozzák ki. Ha a cél nem csak egy-egy mérkőzés lebonyolítása, hanem valódi közösségépítés, mindig van miről beszélni.

 

Megjegyzések